
Bez względu na od powodu unieważnienia lotu firma transportowa ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatną opiekę w okresie, gdy pasażerowie czekają w porcie lotniczym na wariantowy lot: posiłki oraz napoje w ilościach właściwych do czasu oczekiwania, zakwaterowanie w pensjonacie i przewóz między portem lotniczym a miejscem przebywania. Darmowe dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe rato (zobacz zobacz) możliwość nadania dwóch maili . Powinności przewoźników lotniczych w stosunku do podróżujących w razie spóźnienia wylotu, polegają na przekazaniu wiadomości o przysługujących im prawach i procedurach w przypadku jeżeli przelot jest opóźniony o co najmniej 2 godziny. Podróżni mają wówczas prawo do bezpłatnej opieki, równoważnej jak w przypadku anulowania przelotu.
Kiedy opóźnienie wylotu wynosi co najmniej 5 godzin, można wypowiedzieć umowę. Wtedy za spóźnienie odlotu odszkodowanie przysługuje w formie zwrotu pełnego kosztu biletu, w terminie siedmiu dni oraz za wszelakie części nieodbytej podróży, ale również za części już odbyte (telefon). Zwłaszcza jeżeli opóźniony przelot nie służy już dłużej jakiemukolwiek zamiarowi związanemu z pierwotnym programem podróży. Podróżujący ma również prawo do żądania zabezpieczenia powrotu do pierwotnego miejsca odlotu w najwcześniej możliwym czasie. Gdy podróżni przybędą do punktu przeznaczenia, 3 godziny raty (zobacz dalsze informacje) więcej, po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego czasie przylotu a opóźnienie samolotu jest konsekwencją wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, to wtedy za opóźnienie samolotu rekompensata nie należy się.